Tenta eller läxångest - Besök Mattehjälpen!

GESSLEMAN - VÅGAR SÄGA LITE MERA!

Supersöta Handgjorda Smycken

Superfräckt Presenttips!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

GESSLEMAN - GER RIS OCH ROS TILL DEM SOM FÖRTJÄNAR DET!

torsdag 18 maj 2017

Spårvagnsförare kör med knäppta händer i knät










Vagnen rullar - Liksom tummarna

Tog 2:ans spårvagn i tisdags från Linneplatsen mot Marklandsgatan och märkte att föraren hade ett väldigt slappt sätt att köra spårvagnen på. 

Denne satt med knäppta händer i knät hela tiden och det såg knappast ur säkerhetsynpunkt ut som ett särskilt lämpligt kroppsspråk att framföra en spårvagn på.

Får man verkligen sitta så här oförberedd och köra en spårvagn med knäppta händer i knät och typ rulla tummarna? Borde man inte ha åtminstone en hand (helst två) på instrumentpanelen vilandes vid varningsklockan om en situation skulle uppstå? 

Föraren tog dock upp den enda handen och hejade på en kollega strax innan Marklandsgatan. 
Men att hålla dem framför sig orkade han tydligen inte utan den vinkande handen föll strax tillbaka
till det knäppta viloläget igen.

När föraren närmade sig Marklandsgatan vid övergången där människor gick gjorde han heller ingen tillstymmelse att flytta händerna mot instrumentpanelen, (till varningsklockan) eller iallafall hålla dem i beredskapsläge där. 

Får man verkligen bete sig som denna förare gör på filmen? Nej, jag har väldigt svårt att tänka mig att detta är ett bra körsätt
som man lär ut förarna att tillämpa på Göteborgs spårvägar.

Västtrafik svarar :


Tack för att du hörde av dig till oss på Västtrafik angående spårvagnsförarens körsätt. Jag har tittat på filmen som du skickade till oss och jag tyckte också instinktivt att sättet som föraren håller händerna på uppfattas som nonchalant. Därför hörde jag mig för med en av mina kollegor som är fd spårvagnsförare. 
Hon förklarade för mig att denna typ av spårvagn är, precis som du säger, en äldre spårvagnsmodell och på dessa spårvagnar använder föraren fötterna i huvudsak. Framme vid styrpanelen sitter exempelvis reglage för att styra dörrar och utsignal. Stången vid panelen är endast till som avlastning och som ett ergonimiskt stöd. Enligt våra rutiner håller föraren händerna enligt regler och rutiner.

Mitt svar tillbaka :
Märklig tillåtande körställning. Då alla andra förare jag har sett har alltid hållit händerna framför på stången vid styrpanelen i närheten av varningssignal knappen. Så ni menar alltså att denna förares körställning inte inverkar då negativt på responstiden om denne behöver använda varningssignal knappen snabbt? 

Jag anser med lite sunt förnuft att istället för att föraren ska behöva ställa sig på bromspedalen vid en plötslig situation och nita så borde denne ha en nära beredskap på signalknappen för att då kunna signalera "varning" och förhindra att någon plötsligt springer ut framför vagnen. (Eller annan situation som behöver signaleras i förväg att "vagn kommer")

Och det kan man inte uppnå genom en minimal responstid om då föraren sitter med händerna knäppta i knät. Alltså bör man ha händerna nära signalknappen. Har jag rätt eller har jag fel i mitt påstående?

Se klippet HÄR

Inga kommentarer: